Skip to main content

Lubbers en de muzelmannenbom (012)

26 maart 2017

dinsdag 18 oktober-2005
Vrachtwagenchauffeur Cor J. stond voor niets. Zo verzorgde hij tijdens zijn indrukwekkende carrière logistieke hoogstandjes voor de Italiaanse mafia, maar even zo vrolijk was hij in touw voor de Mossad of het Nederlandse bedrijfsleven. Om eens een paar dwarsstraten te noemen.
In de eerste helft van de jaren zeventig was hij in dienst van de tegenwoordig beursgenoteerde vrachtvervoerder Frans Maas, maar rond 1976 stapte hij over naar de transportonderneming Stoof in Breda. Niet lang daarna gebeurde het volgende:

Cor: Het moet in 1977 zijn geweest toen ik delen van een kernreactor naar Portugal heb gereden. Met een dubbele oplegger en twee kranen.

KM: Hoe wist je dat het om delen van een kernreactor ging?

Cor: Dat stond op de papieren.

KM: Weet je wat de eindbestemming was?

Cor: Nee,dat weet ik niet. Ik moest die lading ophalen in de haven van Rotterdam en overbrengen naar een open terrein in de haven van Lissabon. Dat transport werd begeleid door een heel stel Nederlanders in onopvallende auto’s. Volgens mij waren het jongens van de genie, want ze wisten verdomd goed waar ze het over hadden. Het was wel een lange rit. Met een dubbele oplegger en zo’n zware lading schiet je natuurlijk niet erg op. Maar die jongens hadden voor de hele route vergunningen. We hebben nergens moeilijkheden gehad onderweg.

KM: Ben je vanwege deze klus later benaderd voor dat akkefietje op Cyprus?

Cor: Ik denk het. Ze wisten het in ieder geval wel. Maar ik zat niet meteen op Cyprus hoor. Dat kwam later. Eerst ben ik nog bij een paar vergaderingen geweest in hotel Gascogne in Eindhoven en een hotel in Antwerpen.

KM: Weet je nog wie daar bij waren?

Cor: Ik weet nog wel dat er een Duitse kapitein van een coaster bij was. Maar verder weet ik het niet meer. Ik had mijn papieren in mijn box weggeborgen, maar die zijn gejat. Ik weet nog wel dat mr. Diepenbroek van Trénité van Doorne bij die zaak betrokken was en een advocatenkantoor uit Rotterdam, Sjollema. Daarna ben ik een paar keer op Cyprus geweest.

KM: Om hoeveel mensen ging het daar?

Cor: Toch altijd wel een mannetje of dertig. Arabieren, Italianen.

KM: Herinner jij je wie de leiding had aan Nederlandse kant? Van Schaik? Lubbers?

Cor: Van Schaik zegt me niks, maar er was wel een Lubbers bij.

KM: Welke Lubbers? Rob? Paul?

Cor: Al sla je me dood.

KM: Wist je dat het om een nucleaire zaak ging?

Cor: Ja, natuurlijk. Het ging om een groot koelvervoer.

KM: Is het doorgegaan?

Cor: Dat weet ik niet, want ik liep tegen de lamp bij een smokkelzaak. En ik kreeg bezoek van drie heren van de Mossad.

KM : ?????

Cor: Ik stond te vissen bij de Beemsterbrug (1). Ze zeiden dat ik met die zaak moest stoppen, anders gebeurden er nare dingen. Ik heb toen gezegd dat ik voor de Mossad ook dingen had gedaan en dat ze dat konden navragen in Amsterdam, op het consulaat. Maar dat wisten ze. Daarom bleef het bij die waarschuwing. Maar ik ben me wel een ongeluk geschrokken.

Twee getuigen dus voor het “Cyprus-project” dat in 1984/1985 werd aangeroerd door Slobodan Mitric en voor premier Lubbers aanleiding was om agenten van de IDB het veld in te sturen. Al dan niet om verdere lekkages te voorkomen. Stay tuned.

1. De Beemsterbrug is gesitueerd in Purmerend.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
26 maart 2017
Lubbers en de muzelmannenbom