Skip to main content

Smerige schoften

donderdag 26 juni-2008
Zonder commentaar overgenomen uit de Volkskrant van vanochtend onder het kopje: Europa voert bergen illegaal afval uit
Vanuit Europa wordt op grote schaal illegaal afval getransporteerd. De Rotterdamse haven speelt daarin een steeds prominentere rol. Het gaat met name om elektronica-afval, kunststof, autowrakken en metaal. Het verdwijnt naar landen in Afrika en Azie en wordt daar vaak illegaal gedumpt, met alle gevolgen van dien voor het milieu en de gezondheid van de bevolking. Dit blijkt uit onderzoek van de VROM-inspectie dat tussen februari 2007 en januari 2008 in 25 Europese landen is uitgevoerd. Nog nooit deden zo veel landen mee aan een dergelijke inspectie van de afvaltransporten. Het rapport wordt vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Bij 15 procent van de transporten werden de Europese regels overtreden: in 9 procent van de gevallen deugden de papieren niet, en bij 6 procent was regelrecht sprake van illegaal transport. Veel westerse landen transporteren hun afvalstromen naar ontwikkelingslanden, waar het veel goedkoper kan worden verwerkt. Maar vooral in landen als Ghana, Nigeria en bij uitstek in China en India komt het vaak neer op illegale dumping. Gevaarlijk afval – zoals accu's, cfk's en tl-buizen – mag daarom niet naar die landen worden geexporteerd. Sinds de geruchtmakende affaire met het gifschip Probo Koala, dat een lading gif dumpte in Ivoorkust, zijn de controles op de afvalstromen verscherpt en werken Europese landen nauw samen om illegale export te voorkomen. Opmerkelijk is dat in het onderzoek landen tegen de lamp liepen waar alle gecontroleerde containers illegaal afval bevatten. Het rapport noemt met name Bulgarije als een land dat 100 procent scoort in de steekproefsgewijze controle. Ook in Schotland, Slovenie en Polen is het percentage overtredingen hoog. Opvallend is dat mediterrane landen als Griekenland, Italie en Spanje niet meededen aan het onderzoek. Nederland, dat met 15 procent precies op het Europese gemiddelde zit, wordt wel belangrijker. Vooral de Rotterdamse haven geldt steeds meer als de buitengrens van Europa.
"Rotterdam is steeds vaker doorvoerhaven voor de internationale afvaltransporten, vaak met eindbestemming China en India en in toenemende mate Ghana en Nigeria", zegt Jolanda Roelofs van de VROM-inspectie, leider van het Europese onderzoeksproject. Het aantal afvaltransporten is de laatste jaren ook sterk gestegen en de afvalstromen veranderen voortdurend, zegt de VROM-inspectie. Door een toenemend tekort aan grondstoffen willen China en India meer westers afval hergebruiken. "Vaak gaat het goed, maar we zien transporten waarbij het regelrecht om dumping gaat", aldus Roelofs. Er is niet alleen sprake van export van illegaal afval: soms wordt het juist ingevoerd. "Onlangs onderschepten we in Oost-Nederland een serie autowrakken die bomvol verboden bestrijdingsmiddelen waren gestopt", aldus Roelofs. "Niet alleen in Europa, maar ook in Nederland is nog veel te winnen". Kijk ook hier voor nog meer vuiligheid.

Klik hier om uw reactie toe te voegen