Skip to main content

Waarin een klein land groot is (001)

16 april 2000

16 april 2000
Sedert 1993 bestaat in de Europese gemeenschap een embargo op wapenleveranties aan de strijdende partijen in de Congo. Volgens de Britse Guardian van gisteren wordt dat embargo met de regelmaat van een Friese staander aan de laars gelapt. Zo beschikt het blad over bewijzen dat een oude Boeing 707 in november van het afgelopen jaar vanuit Oostende leeg naar het Bulgaarse Burgas is gevlogen, daar een partij gloednieuwe AK 47-geweren met de bijbehorende ammunitie heeft opgehaald en die vervolgens in de Zimbabweaanse hoofdstad Harare heeft afgeleverd. Een klaarstaande Ilyushin heeft de partij daarna overgebracht naar het hoofdkwartier van de Zimbabweaanse troepen in Oost-Congo, die daar voornamelijk Kabila's diamantmijnen uit handen van de rebellen proberen te houden. Vorige maand zou dezelfde Boeing 707 met een Amerikaans/Brits team in de cockpit "technische apparatuur, industriële machines" en medicamenten van UNICEF naar Harare hebben overgevlogen. De lading was afkomstig uit de Slowaakse hoofdstad Bratislava. Britse onderzoekers hebben echter het sterke vermoeden dat het ging om een compleet Igla ground-to-air raketsyteem dat voor dezelfde troepen in Oost-Congo bestemd was.
De betrokken Boeing was eigendom van de Air Cargo Plus. Een bedrijf van twee Zweden die vanuit Luxemburg opereren en zeiden niets te weten van wapenleveranties. Zij hadden het vliegtuig tot oktober vorig jaar op contractbasis twee jaar verhuurd aan het Britse Air Charter Service en daarna op ad hoc basis. Air Charter Service maakt gebruik van de faciliteiten van het vliegveld in Oostende en had voor bovenstaande moordadige activiteiten de Boeing geleasd aan de Nederlander Herbie Proost die in Oostende de honneurs waarnam van de Nederlandse BV TransBalkan Cargo Service. Deze BV beschikt over eigen faciliteiten op Schiphol. TransBalkan is gevestigd in de Cargo Point Building aan de Kruisweg 485 in Rozenburg (letterlijk onder de rook van Schiphol) waar ook drie grotere broers hun thuishaven hebben gevonden: Ribro Air, P & O Nedlloyd Global Logistics en Kuhne & Nagel greveenns. De order voor TransBalkan voor de genoemde twee vluchten kwam volgens de Guardian van niet nader geïdentificeerde Nederlandse wapenhandelaren. Een embargo is er niet voor niets. Een wapenhandelaar staat voor niets.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
16 april 2000
Waarin een klein land groot is